Wat is de Alternating leg & arm stretch?

Wat is deze oefening en hoe doe je hem goed?

De rugspieren, het zijn een van de moeilijkste spieren om te trainen maar daarbij ook een van de meest waardevolste spieren om te trainen.

Weinig mensen weten dat ze super essentieel zijn bij het dagelijks leven. Ze helpen namelijk enorm met de houding van je bovenlichaam en ondersteunen je wervelkom.

Daarom is het super belangrijk om ze te trainen en sterker te maken! Je hebt daarbij niet per se een sportschool nodig. Je kan perfect thuis je rugspieren trainen!

Een van de oefeningen die je hiervoor kunt gebruiken is de Alternating leg & arm stretch die we gaan bespreken in dit kleine artikel!

Wat is de Alternating leg & arm stretch?

De alternating leg & arm stretch is een is een uiterst geschikte oefening om te doen als je je rugspieren wilt versterken. Je hebt er namelijk niets voor nodig naar jezelf en een trainingsmatje voor comfort.

Verder is de oefening ook niet zo moeilijk om uit te voeren en qua niveau uiterst geschikt voor beginners! Als de oefening te makkelijk wordt kan je hem gemakkelijk ook weer moeilijker maken waardoor je uitgedaagd kan blijven worden.

De alternating leg & arm stretch traint ook niet alleen je rugspieren. Met deze oefening train je ook je bilspieren en je core wat bestaat uit je buikspieren en spieren in je zij en heupen. Daarnaast worden je hamstrings ook getraind met de oefening.

De combinatie van deze spieren zorgen ervoor dat je een beter postuur hebt waardoor niet alleen je houding beter wordt maar ook rugklachten voorkomen kunnen worden omdat je spieren de last op je wervelkom verlichten.

Al met al een uiterst geschikte oefening voor een fitter lichaam ;).

Hoe doe je een perfecte Alternating leg & arm stretch?

Hoe doe je nou precies Alternating leg & arm stretcher? Dat gaan we nu bespreken!

  1. Ga op je handen en knieën staan met een rechte rug.
  2. Strek nu een van je handen en tegelijkertijd je tegenovergestelde been.
  3. Houd deze stand voor ongeveer 2 seconden vast.
  4. Ga nu terug naar de beginpositie en doe de oefening met het andere been en arm.

Hier een video ter ondersteuning?

Aandachtspunten

  • Buig je armen en bene gedurende de oefening niet. Het enige wat hoort te buigen is je onderrug waardoor de spieren rondom dit gebied uitgedaagd worden. Ook kan je zo verrekte spieren in de benen en armen voorkomen omdat je ze niet onder stress zet.
  • Let op je ademhaling gedurende de oefening. Ademhalen tijdens het sporten is sowieso belangrijk maar bij een oefening waar je een langere tijd ingespannen bent, is dit nog belangrijker. Adem uit als je gaat inspannen en adem in als je weer in de rust positie gaat. Zo kan je duizeligheid voorkomen doordat je bloed goed blijft doorstromen.
  • ”Slow and steady wins the race”. Beweeg niet te snel tijdens het uitvoeren van de superman. Het is beter om de oefening langzaam te doen met controle dan het snel te doen. Zo verklein je ook de kans op verzuurde spieren.

Afsluiting

Ik hoop dat je wat geleerd hebt door middel van deze pagina! Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de reacties hieronder, ik reageer zo snel mogelijk terug!

Wil je meer oefeningen voor thuis zoals deze? Lees mijn thuis fitnessen artikel waarin alle spiergroepen worden besproken met oefeningen die je allemaal thuis kan doen!

Wil je specifiek thuis rugspieren trainen? Lees dan mijn artikel over thuis rugspieren trainen!


Lees hier mijn 3 meest recente artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *