Wat is testosteron en hoe kan het je helpen met je fitness?

Op een natuurlijke manier je testosteron verhogen? Lees hier hoe!

Wat is testosteron en hoe werk het met fitness? Dat is wat we in dit kleine artikeltje gaan bespreken. Als de meesten aan testosteron denken, dan denken we al gauw aan het hormoon wat mannen echte mannen maker die o.a. meer zelfvertrouwen hebben en minder lichaamsvet hebben.

Dit klinkt allemaal heel mooi maar wat veroorzaakt dit? Hoe kan je juist te weinig testosteron hebben in je lichaam en hoe krijg je er meer van? Meer weten? Lees dan verder!

Wat veroorzaakt te weinig testosteron? En wat zijn de gevolgen?

Als je dit artikel leest wil je graag of weten wat testosteron is of hoe je het in je voordeel kunt gebruiken om beter te fitnessen en meer resultaten te zien. Echter moeten we eerst kijken naar wat het probleem precies veroorzaakt voordat het het kunnen oplossen natuurlijk.

Wat veroorzaakt een testosteron tekort en wat zijn de symptomen?

Het is natuurlijk dat je lichaam langzamerhand gedurende je leven minder testosteron kan en gaat produceren in je bloed. Het is dus volkomen normaal om namaakte je ouder wordt minder testosteron te hebben.

Echter kan dit bij de ene een stuk sneller gaan dan de ander. Hier een paar symptomen die aangeven dat je mogelijk een testosteron tekort hebt:

  • Afname van lichamelijke energie. Oftwel het gevoel dat je je lekker in je vel voelt.
  • Depressiviteit
  • Afname van wil naar seksuele activiteit en het ook ‘minder goed doen’
  • Toename van de vetmassa (meer buikvet)
  • Afname van spierkracht en spiermassa
  • Vermindering van de lichaamsbeharing. Als voorbeeld minder baardgroei
  • Botontkalking (lage botdichtheid)

*Als je een van deze symptomen ervaart en twijfelt raad fitnessned.nl je aan om naar de huisarts te gaan.

Hoe kan je testosteron verhogen?

Nu we weten waarom je geleidelijk in je leven je minder testosteron hebt en wat de symptomen zijn van minder testosteron gaan we echter nu kijken naar wat je kunt doen om het weer meer op peil te krijgen.

Echter moet ik wel erbij zeggen dat het hartstikke normaal is dat je testosteron gehalte in je lichaam verlaagt. Ertegenin werken is een slag die je alleen maar kan uitrekken maar uiteindelijk zult verliezen.

Laten we maar dan meteen overgaan op de verschillende manier om je testosteron te verhogen:

  • Genoeg slaap: Rust goed uit! Uit onderzoek blijkt dat het juist tegenwerkend werkt als je gaat trainen zonder enige rust!
  • Houd wedstrijdjes: Onderzoekers hebben bewezen dat een overwinningen het testosteron gehalte laat stijgen!
  • Laat drop liggen: De stof dat drop zijn dropsmaak geeft is niet alleen slecht voor je bloeddruk maar ook voor je testosteronspiegel.
  • Drink veel water: Suikers, die vooral in frisdranken voorkomen, kunnen je testosteronspiegel laten dalen. Veel suiker namelijk zorgt dat het hormoon SHBG minder aangemaakt wordt waardoor uiteindelijk minder testosteron aangemaakt wordt. Een soort dominoeffect dus.
  • Sport krachtig en moet korte workouts: Duursporters maken hun testosteron spiegel af. Dit is door onderzoekers onderzocht. Stap dus over naar krachttraining met kort en vooral krachtige workouts.
  • Houd alcohol onder controle: Onderzoekers stellen dat je niet meer dan 2 consumpties per dag moet nuttigen, anders gaat je testosteron spiegel kelderen. Echter is dit wel een uiterste en verwacht ik niet dat veel mensen dit zullen hoeven aan te passen.
  • Ga lekker de zon in: Onderzoekers hebben onderzocht dat het testosteron gehalte in het bloed in de zomer 15% hoger is dan in de winter. Zonlicht stimuleert namelijk stofjes die weer helpen bij hormonenaanmaak. Ga dus lekker de zon in!

Welk effect heeft het testosteron op sporten? (+ hulpmiddel!)

Hoe kan ik nou mijn net opgenomen kennis gebruiken zodat ik beter kan sporten? Dat gaan we nu ontdekken!

Hoe meer testosteron je in je lichaam hebt, het makkelijker je spieren opbouwt en hoe makkelijker vet verbrandt. Het hoog houden van he testosteron gehalte helpt dus uiteindelijk met sneller resultaten zien.

Dit betekent echter niet dat je opeens twee keer zo snel afvalt of spieren opbouwt. Het maakt een verschil maar niet een hele grote. Verwacht niet dat je meteen de hulk kan worden als je testosteron spiegel hoog is ;).

Zoek je een product die jou kan helpen om je testosteron spiergel op peil te houden? Bekijk nu Het Testoplan!


Ik hoop dat je wat geleerd hebt over testosteron en hoe het je kunt helpen met je fitness door middel van deze pagina! Meer lezen op Fitnessned.nl? Bekijk dan hier drie gerelateerde berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *