Wat is de superman oefening?

Wat is deze oefening en hoe doe je hem goed?

De rugspieren, het zijn een van de moeilijkste spieren om te trainen maar daarbij ook een van de meest waardevolste spieren om te trainen.

Weinig mensen weten dat ze super essentieel zijn bij het dagelijks leven. Ze helpen namelijk enorm met de houding van je bovenlichaam en ondersteunen je wervelkom.

Daarom is het super belangrijk om ze te trainen en sterker te maken! Je hebt daarbij niet per se een sportschool nodig. Je kan perfect thuis je rugspieren trainen!

Een van de oefeningen die je hiervoor kunt gebruiken is de de superman oefening die we gaan bespreken in dit kleine artikel!

Wat is de superman oefening?

De superman is een hele fijne en effectief oefening om te doen om je spieren rondom je rug te versterken. Je hebt er namelijk niks voor nodig (naast jezelf en een trainingsmatje voor comfort), hij is makkelijk uit te voeren en ook nog is super effectief!

De superman traint namelijk niet alleen je onderrug maar ook je hamstring, bilspieren en de spieren in je core wat bestaat uit niet alleen je buikspieren maar ook spieren in de heupen.

Deze spiergroepen samen brengen gezamenlijk een heel mooi resultaat van de superman oefening. Je krijgt namelijk door het trainen van deze spieren een beter postuur wat je houding verbetert en rugklachten kan voorkomen.

Al met al dus geen verkeerde oefening ;).

Hoe doe je een perfecte superman oefening?

Hoe doe je nou precies de superman oefening? Dat gaan we nu bespreken!

  1. Ga op een zag oppervalk op je buik liggen.
  2. Doe nu je handen en voeten van de grond zodat alleen je romp de vloer nog aanraakt.
  3. houd deze positie voor een paar seconden vast (2-4 sec).
  4. leg je handen en voeten weer neer zodat je naar de startpositie komt.
  5. Herhaal deze oefening voor een paar keer.

Hier een video ter ondersteuning:

Aandachtspunten

  • Buig je armen en bene gedurende de oefening niet. Het enige wat hoort te buigen is je onderrug waardoor de spieren rondom dit gebied uitgedaagd worden. Ook kan je zo verrekte spieren in de benen en armen voorkomen omdat je ze niet onder stress zet.
  • Let op je ademhaling gedurende de oefening. Ademhalen tijdens het sporten is sowieso belangrijk maar bij een oefening waar je een langere tijd ingespannen bent, is dit nog belangrijker. Adem uit als je gaat inspannen en adem in als je weer in de rust positie gaat. Zo kan je duizeligheid voorkomen doordat je bloed goed blijft doorstromen.
  • ”Slow and steady wins the race”. Beweeg niet te snel tijdens het uitvoeren van de superman. Het is beter om de oefening langzaam te doen met controle dan het snel te doen. Zo verklein je ook de kans op verzuurde spieren.

Afsluiting

Ik hoop dat je wat geleerd hebt door middel van deze pagina! Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de reacties hieronder, ik reageer zo snel mogelijk terug!

Wil je meer oefeningen voor thuis zoals deze? Lees mijn thuis fitnessen artikel waarin alle spiergroepen worden besproken met oefeningen die je allemaal thuis kan doen!

Wil je specifiek thuis rugspieren trainen? Lees dan mijn artikel over thuis rugspieren trainen!


Lees hier mijn 3 meest recente artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *