Droogtrainen: de beste methodes voor mannen en vrouwen

De zomer is in volle gang. Voor veel mensen is hiermee ook dé periode aangebroken dat ze zich lekker fit willen voelen en goed in hun vel willen zitten. Dit betekent dan ook dat er voor een heleboel mensen een periode aan intensief sporten aan vooraf ging.

Inhoudsopgave

Zo kunnen ze in de zomer met volle zelfvertrouwen over het strand lopen of naast het zwembad liggen. Wil jij je ook lekker in je vel voelen en er op je best uitzien? Ga dan aan de slag met droogtrainen!

Wat is droogtrainen?

Misschien heb je weleens gehoord van droogtrainen. Droogtrainen is een term dat veel wordt gebruikt in de sportwereld en wordt ook wel ‘cutten’ genoemd. Droogtrainen is het minimaliseren van je vetpercentage, terwijl je zo veel mogelijk spiermassa behoudt. Door je vetpercentage te verlagen en je spiermassa te behouden, worden je spieren beter zichtbaar. Hierdoor krijg je een ‘toned look’, oftewel een strakke uitstraling.

Droogtrainen is het tegenovergestelde van bulken, waarbij je de focus legt op het vergroten van je calorie-inname met als doel om aan te komen. Met bulken kun je meer spiermassa creëren. Veel mensen kiezen ervoor om eerst een paar maanden te bulken om zo veel mogelijk spiermassa op te bouwen. Vervolgens gaan ze aan de slag met droogtrainen, oftewel cutten, om vet te verliezen en de opgebouwde spiermassa zichtbaar te maken.

Droogtrainen wordt bereikt met de juiste training en voeding. De een kan niet zonder de ander. Wil jij ook aan de slag met droogtrainen? Dan is het belangrijk dat je een blijvende focus houdt op deze twee elementen.

Droogtrainen: voor vrouwen of voor mannen?

Zoals bij veel dingen in de fitnesswereld, vragen mensen zich af of droogtrainen is bedoeld voor mannen of voor vrouwen. Om hier direct maar antwoord op te geven: droogtrainen is bedoeld voor zowel vrouwen áls mannen. Er zijn immers geen specifieke oefeningen die vrouwen mogen doen die mannen niet mogen doen, of andersom. Fitness, training en voeding is voor iedereen gelijk. Dat geldt dus ook voor droogtrainen!

Droogtrainen komt oorspronkelijk uit de wereld van bodybuilding. Bodybuilders focussen zich zodanig op hun training en voeding, zodat hun spieren beter zichtbaar worden. Hier worden ze immers op beoordeeld tijdens bodybuilding wedstrijden. Droogtrainen is dan ook een bekend begrip in de wereld van bodybuilding. Enkele maanden voor een wedstrijd gaan ze aan de slag met het aanpassen van hun trainingsschema en het verlagen van hun calorie-inname zodat hun spieren beter zichtbaar worden.

Je hoeft echter geen bodybuilder te zijn om aan de slag te gaan met droogtrainen. Veel fitnessliefhebbers gaan een paar maanden of weken voor de zomer aan de slag met droogtrainen zodat ze er in de warme maanden vol zelfvertrouwen bij kunnen lopen. Hierbij gaan de meeste mensen niet zo ver als bodybuilders dat doen. Toch blijft de basis gelijk. Met droogtrainen kunnen ze hun lichamen binnen enkele maanden transformeren.

Hoe ga ik aan de slag met droogtrainen?

Met de juiste aanpak kun ook jij je lichaam binnen enkele maanden transformeren. Hierbij is het natuurlijk essentieel om te weten waar je rekening mee moet houden en hoe je aan de slag gaat met droogtrainen. Om deze reden delen we hieronder handige tips.

Droogtrainen tip #1: Minder calorieën eten

Droogtrainen draait om twee elementen: de juiste voeding en de juiste training. Uiteindelijk wil je één doel bereiken: het verliezen van vet terwijl je zo veel mogelijk spiermassa behoudt. Dit doe je door je calorie-inname te verlagen. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat ieder lichaam anders is en om een uniek dieet vraagt. Hoeveel calorieën je precies moet eten tijdens het droogtrainen, verschilt dus van persoon tot persoon.

Wil je weten hoeveel calorieën je maximaal mag binnenkrijgen tijdens het droogtrainen? Dan adviseren wij om meer informatie op te vragen bij een personal trainer of een diëtist. Zij zijn in staat om verschillende waardes te meten en een gepersonaliseerd voedingsschema voor je op te stellen. Het is belangrijk om te achterhalen hoeveel calorieën je moet innemen. Te weinig eten zorgt ervoor dat je spiermassa kunt verliezen en te veel eten zorgt ervoor dat je geen vet verliest.

Droogtrainen tip #2: Meer eiwitten eten

Tijdens het droogtrainen val je af. Omdat het je doel is om zo veel mogelijk vet te verliezen en géén spiermassa, is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Hierdoor blijven je spieren sterk en kun je zo veel mogelijk spiermassa behouden. Het verhogen van je eiwitinname is daarom één van de beste manieren om toch je spiermassa te behouden tijdens het afvallen. Voeding waar veel eiwitten in zitten is bijvoorbeeld kwark, tonijn, zalm, sojabonen of kip. Ook kun je eiwitshakes drinken of proteïnerepen eten om meer eiwitten binnen te krijgen. De vuistregel is dat je dagelijks ongeveer 1,5 gram eiwitten moet binnenkrijgen per kilogram aan lichaamsgewicht. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo? Eet dan minimaal 105 gram eiwitten per dag.

Droogtrainen tip #3: Train slim

Ook trainen is erg belangrijk tijdens het droogtrainen. Je wilt je spieren blijven activeren om ze zo sterk mogelijk te houden. Door te trainen kun je een strak lichaam realiseren. Maar hoe moet je nou precies trainen? Je kunt ervoor kiezen om te trainen in de sportschool of thuis. Wanneer je er niet van houdt om te trainen in de sportschool, of graag ook thuis aan de slag wilt met droogtrainen, is het aan te raden om de juiste producten aan te schaffen om goed te kunnen trainen.

Hierbij is het advies om elke dag andere spiergroepen te trainen.

Ga bijvoorbeeld op maandag aan de slag met het trainen van je benen. Effectieve oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt en je beenspieren goed mee traint zijn squats, lunges en deadlifts. Wil je deze oefeningen thuis uitoefenen? Haal dan een stabiele halterbank en halterstang in huis. Ook kettlebells kunnen hierbij uitkomst bieden.

Op dinsdag train je je bovenlichaam. Doe bijvoorbeeld bicep curls, overhead presses of Arnold presses. Gebruik hierbij dumbells om je spieren uit te dagen. Ook kun je een deurtrainer gebruiken om jezelf aan op te trekken. Deze oefening wordt ook wel pull ups genoemd en is erg goed voor je rugspieren.

Op woensdag las je een rustdag in. Ben je écht fanatiek? Ga dan aan de slag met yoga. Met yoga kun je je spieren stretchen en laten herstellen. Je spieren hebben immers een herstelperiode nodig. Een goed herstel is net zo belangrijk als de juiste training. Schaf een comfortbel trainingsmatje aan en begin maar met strekken!

Op donderdag ga je weer aan de slag met de beenspieren. Hierbij kun je de oefeningen van maandag herhalen. Probeer bij elke sessie jezelf uit te dagen en haal het maximale uit je training. Hierbij zijn weerstandselastieken erg handig. Zoals de naam al zegt kun je met weerstandselastieken extra weerstand bieden tijdens je oefeningen.

Op vrijdag train je weer je bovenlichaam. Ook op deze dag kun je de oefeningen van dinsdag herhalen, of focus je op andere spiergroepen van je bovenlichaam.

Zaterdag is HIIT dag! HIIT is een intensieve vorm van cardio waarbij je in een korte periode veel calorieën kunt verliezen. Een groot voordeel van HIIT is dat je calorieën kunt verbranden terwijl je jouw spiermassa behoudt. Kies bijvoorbeeld voor springtouwen of schaf een staande boksbal aan.

Op zondag kun je weer een rustdag nemen of ervoor kiezen om een lichte vorm van cardio te doen, zoals wandelen. Blijf je graag binnen tijdens je cardio sessies? Met een hometrainer kun je urenlang fietsen voor de tv!

Droogtrainen tip #4: Ga niet te snel

We snappen dat je graag zo snel mogelijk het lichaam van je dromen wilt krijgen. Toch is het belangrijk dat je niet te snel wilt gaan. Te snel afvallen kan immers leiden tot het verliezen van spiermassa. Gemiddeld valt een persoon tijdens het droogtrainen 0,5 kg af per week. Verlies je per week meer dan 0,5 kg? Dan is de kans groot dat je ook spiermassa kwijtraakt. Dat willen we natuurlijk niet! Het doel van droogtrainen is immers dat je zo veel mogelijk je spiermassa behoudt. Wanneer je te veel spiermassa verliest, zul je ook merken dat je minder kracht hebt tijdens je trainingen. Let daarom goed op je calorie-inname en of je wel voldoende eiwitten binnenkrijgt. Zo voorkom je dat je te veel spiermassa verliest.

Aan de slag met droogtrainen!

Ben jij na het lezen van dit artikel ook enthousiast geworden over droogtrainen? Haal dan de juiste spullen in huis en ga direct aan de slag! Onthoud dat je niet te snel moet gaan, goed op je voeding moet letten en voldoende rust moet nemen, ook tijdens het droogtrainen. Bij een goede aanpak zul je na enkele weken erg trots zijn op het resultaat!

Bekijk meer droogtraining producten!

Misschien vind je deze oefeningen ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *